Co je supervize?Evropská asociace pro supervize ji definuje jako "činnost, při které prostřednictvím zaměřeného pozorování a cílených otázek uvažujeme nad (1) úrovní péče o klienta a (2) zvyšujeme pracovníkovu schopnost reflexe (uvědomovaného vnímání) vlastní práce a (3) sebereflexe“. Interakci jako jádro supervize zdůrazňují Macintosh a Phelps (2000): „Supervize je interakce mezi dvěma nebo více jedinci za účelem sdílení určitých poznatků, oceňování/hodnocení profesionálních kompetencí a poskytování zpětné vazby s konečným cílem rozvoje nových kompetencí, které usnadňují poskytování efektivních služeb a rozvíjejí profesionální kompetence.“ Jaké funkce supervize plní?Základní funkce supervize jsou tři: podpůrná, vzdělávací a řídící. V každé konkrétní supervizi se ale všechny nemusí projevit současně. V některé supervizi sledujeme spíše funkci podpůrnou, v jiné se soustředíme spíše na aspekt vzdělávací.
Pěkné objasnění funkcí a cílů supervize lze najít také zde. Kdo je supervizor?Supervizor je člověk, který zprostředkovává pracovníkovi pohled na jeho vlastní pracovní činnost a její důsledky z jiné perspektivy (nadhled, náhled, introspekce jako pohled dovnitř, poznání) při zachování ohledu (respektu) vůči jeho citům, poskytuje podporu a povzbuzení pro jeho další rozvoj v pozitivním duchu. Jak poznat dobrého supervizora?Poznat dobrého supervizora není úplně snadné, určitá vodítka mohou poskytovat následující kriteria:
Jak poznat špatného supervizora?Reprezentativní příklad velmi špatného supervizora: zde Úspěšná supervize?Pozná se úspěšná supervize? Je-li supervize úspěšná, supervizor i supervidovaný by měli odcházet s vědomím, že naplnili dohodnutý cíl (zakázku). Podstatné je, že supervidovaný se nesmí stát závislý na supervizi. Je schopen pokračovat ve svém životě, dále se rozvíjet sám, nebo ví kdy a kam se obrátit pro pomoc, radu, oporu pro další rozvoj. Dobrá supervize mají sloužit především jako odrazový můstek, který nám pomůže překonat bariéry, které se naskytly na cestě našeho života a v jejichž důsledku jsme se neúmyslně zpomalili, na chvíli zastavili či bez povšimnutí odchýlili od cesty optimálního rozvoje, který nám pomůže znovu nastartovat, rozvinout, zkvalitnit stávající soubor znalostí, dovedností a návyků či odhalit zakrnělá místa, avšak v žádném případě nemá suplovat naší vlastní aktivitu, stát se berličkou, která se po čase vždy změní na kouli na noze.
|